Sunday, May 23, 2010

MIC dan GAS

Saya nak ikut menyebuk saja ni. Sebenarnya saya rasa geli hati dengan kemelut dalam MIC, iaitu parti politik cawangan India BN.

Semalam bekas Timbalan Ketua Pemuda MIC, V. Mugilan yang dipecat daripada parti itu sehari sebelumnya, mengumumkan penubuhan Gerakan Anti Samy Vellu (GAS). Katanya GAS akan beroperasi bagi mendesak supaya Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu melepaskan jawatan presiden.

Menurut beliau, GAS adalah himpunan golongan yang menentang Samy Vellu. Katanya lagi, GAS ini akan disertai oleh mereka-mereka yang dipecat oleh Samy Vellu, yang tak suka dengannya ataupun mana-mana ahli parti yang tak suka dengan kepimpinannya. Pendeknya, "semua orang boleh sertai GAS tanpa mengira kaum."

Mereka akan terus mendesak sampai Samy Vellu memberi laluan kepada orang lain untuk menerajui parti.

Jelas Samy Vellu telah melebihi had masa penerimaan ramai. Beliau sudah terlalu lama merajui MIC iaitu sejak 1979 lagi. Kehadirannya dikenalpasti sebagai tidak relevan lagi untuk kaum India.

Mugilan telah menafikan dakwaan banyak pihak yang mengatakan tindakan beraninya mengkritik dan membuat gesaan supaya Samy Vellu berundur didalangi oleh pihak-pihak tertentu.

3 comments:

Anonymous said...

Aslmkm.
Yg satu tu mmg muka tebal! Hehe.

ASAN said...

Salam.
Samy masih degil dan angkuh!

Anonymous said...

Aslmkm.
Lalu jer le. :)