Monday, March 15, 2010

OH BUNGA KRAWANG!

Mungkin selepas ini, saya tak buat baju berbunga krawang lagi. Harga upahnya dah melambung berlipat ganda. Jika jahitannya yang asli dan lebih halus, bertambah lipat ganda lagi harganya.



Lihatlah baju kebaya berbunga krawang terbaru saya seperti gambar di atas. Buatan hasil kerja tangan ni tak adalah halus sangat. Tapi harga upahnya saja adalah RM 600. Terperanjut beruk saya dibuatnya.

Hari tu semasa membawanya kepada tukang jahit tu, dia pun tak cakap harganya. Memang dia ada kata bahawa harga upah sudah naik, tapi katanya, "sedikit" saja. Jadi, saya pun tak berapalah ambil kesah sangat. Dulu tu, hasil jahitan yang seumpama ini berharga antara RM 250 - 300 saja.

Saya fikir, habis-habis naik pun upahnya mesti hanya dalam lengkongan tambahan RM 50 saja. Rupanya, harga upah naik berganda. Aduh! Apa nak buat. Puas juga menawar, tapi RM 600 itulah yang paling kurang.

5 comments:

DANZ said...

Salam ya.
Waduh .. mahal giler! .. camne kalau org yg bergaji sekitar RM 1000 tu?

CIKDAH said...

Aslmkm.
Mak datuk, mahalnya .. upah kat mana?

BID said...

Aslmkm.
Ya Rabbi .. dah satu bulan belanja tu! Ish3 ..

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Hmmmm :) ... Kak G pun dah lama tak buat baju krawang2 ni ... dah la kain mahal, upah mahal, tp pakai pula dua tiga kali shj.

Matahariku said...

salam... wah.. cantik ek bj kerawang awk.. :) dh pakai nnti pasti lagi cantik... tapi mahalnye ek sampai rm600 tu.. huhuu.... apepun... biar mahal asalkn hasil kerja tgn tu baik.. n puas hati...